Archiwa tagu: radca

Z czym warto iść do notariusza?

Z jakimi rzeczami warto zgłosić się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niesamowicie ważną pozycję, ponieważ wcale nie jest tylko – jak to się prosto mówi – osobą wzbudzającą ufność, lecz też kimś, kto perfekcyjnie orientuje się w zawiłościach prawa. Notariusz jest stąd przedstawicielem publicznym – identycznie jak policjant – oraz jego celem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do rejenta zawsze wędruje się z dokładną sprawą i należy mieć ze sobą wszelkie nieodzowne papiery. Te, które będą przez niego opracowane są uznawane jak dokumenty urzędowe i mają tzw. moc prawną. Inaczej mówiąc, to co było w nich ustanowione zyskuje ważność. Nic więc dziwnego, iż do notariusza obligatoryjnie należy wziąć, m in. umowy dotyczące majątku, dokumenty o intercyzie bądź umowę wynajmu domu.

Najważniejszym zobowiązaniem notariusza jest podejmowanie działań odpowiednio z imperatywami prawa, jednomyślnie z pozyskaną widzą oraz kompetencjami. W ogóle nie może stąd dojść do naruszenia interesu Klienta, kiedy osoba mająca posadę notariusza intencjonalnie krzywdzi własnych Klientów stosując w praktyce liczne niedociągnięcia i manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, który bezpośrednio zwraca uwagę na to, w jaki sposób rejenci koniecznie muszą postępować.

Deklaracje, jakie konstruujemy samodzielnie, np. umowę najmu mieszkania, świadectwo o pełnomocnictwie lub zaświadczenia o wydaniu darowizny, bynajmniej nie są objęte przymusowym akceptowaniem przez rejenta. Zwyczajowo figuruje w odpowiednich miejscach pieczątka notarialna, jeżeli zależy nam na tym, aby podnieść doniosłość i autentyczność oddanego dokumentu. Krótko mówiąc mówiąc – wcale nie ma takiego przymusu, nie powinniśmy martwić się o następne zaświadczenia.

Nasze prawo uwzględnia także te okoliczności, w jakich rejent jest po prostu nieunikniony. Są to papiery, jakie bez jego pieczęci są uznawane za nieważne.

Poniżej wskazane są wybrane z takich dokumentów:

Deklaracje kupna oraz zbycia wszelakich nieruchomości – mieszkań, domów wielorodzinnych, działek pod budowę, obszarów uprawnych, działek rekreacyjnych itp.

Wręczenie darowizny, jeżeli ofiarą jest nieruchomość

Darowizna lokalu z księgą wieczystą

Małżeńska umowa majątkowa, czyli tzw. intercyza

Podział spadku, w przypadku kiedy należy do niego jakakolwiek nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wypunktowane powyżej dokumenty powinny mieć niewątpliwie pieczęcie oraz autograf notariusza. Różne inne w zasadzie nie muszą posiadać wyglądu aktu notarialnego, można spisywać je w dowolny sposób. Trzeba pamiętać, że wyłącznie umowy zawiązane przed notariuszem faktycznie są zgodne z przepisami.

Jeśli chodzi o spółki handlowe, to muszą one zawierać w obecności rejenta, np. zawiązanie spółki akcyjnej, papiery dotyczące kapitału firmowego, deklaracje dotyczące podjęcia poprzez partnera ustalonej części udziałów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i opatrzenie jej pieczątką oraz podpisem rejenta podlega właściwym opłatom. Są one stosunkowo spore, jednak zależne są głównie od wartości obiektu umowy. Jeśli jakakolwiek osoba pragnie odstąpić rezydencję wartą co najmniej kilka milionów złotych, to musi liczyć się z gigantycznymi opłatami. Maksymalna taksa jest wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości, jednakże rzeczywiście jest ona wysoka. Notariusze wcale nie są zobowiązani do wdrażania największych taks, a co najważniejsze – konkurencja sama wymusza ich zredukowanie. Do kancelarii notarialnej idziemy głównie w niezmiernie istotnych sytuacjach, zatem takich jakie potrzebują poświadczenia poprzez osobę trzecią lub zamierzamy przechować znaczną ilość pieniędzy.

Czy są jeszcze jakiekolwiek wydatki oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż notariusz musi pobrać za własną działalność honorarium, musimy opłacić podatek, przykładowo od darowizny oraz uiścić opłaty sądowe. Sumy owe są wydawane przez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu czy sądowi. Na każdym papierze mamy możliwość dobrze skontrolować, co trzeba zapłacić. Szczególnie często Interesanci piszą do Kancelarii w Toruniu i pragną w mgnieniu oka otrzymać informacje na temat tego, ile dokładnie co będzie kosztować. Tylko w wypadku taksy istnieje szansa negocjacji opłaty, gdyż na pozostałe należności osoba pełniąca funkcję notariusza po prostu nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Przede wszystkim – notariusze absolutnie nie powinni podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w spełnianiu zobowiązań osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza wcale nie może zatem zajmować się handlem, pośrednictwem (m in. w sprzedaży mieszkań) albo doradztwem w interesach.

Po drugie – absolutnie nie może mieć innej pracy bez zgody izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód nauczyciela akademickiego, pracownika dydaktycznego albo będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą ma możliwość podejmować działania kilku notariuszy (m in. w formie spółki cywilnej) jednak z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej, kliknij w odnośnik po prawej stronie – Notariusz

Spadek podlegający opodatkowaniu – prawnik radzi

Spadek – podatki i kwoty wolne od podatku

Po śmierci krewnego, m. in. małżonka albo brata, przeważnie dostajemy spadek. W niektórych sytuacjach niezwykle cieszy on osoby dziedziczące, bowiem wiąże się z dużymi profitami. W takiej sytuacji należy bezwarunkowo zapłacić podatek do urzędu skarbowego, ponieważ omawianą okoliczność reguluje akt prawny z dnia 23 lipca 1983 r. o podatku od spadków oraz darowizn. Powinniśmy mieć na uwadze, że dziedziczy się nie tylko fundusze oraz dom, lecz też niespłacone zobowiązania. W przypadku kiedy matka lub ojciec nie rozliczy ich w trakcie swojego życia, po krótkim czasie przechodzą na kolejnych członków rodziny. Mamy szansę się przed tym oczywiście ustrzec, przykładowo wyrzekając się spuścizny przyjmując adekwatną umowę. Należałoby iść do kompetentnego prawnika, który wytłumaczy nam sekrety prawa oraz doradzi, w jaki sposób trzeba działać.

Co opodatkowuje urząd skarbowy?

Obiektem opodatkowania mogą być dla przykładu: dziedziczenie tradycyjne, dziedziczenie zapisanego w testamencie, zachowek (jeżeli dziedzic teraz jest pominięty w testamencie), depozyty bankowe (w owym przypadku zmarły krewny musiał oddać tzw. dyspozycję w wypadku śmierci), fundusze inwestycyjne, a także pełny dorobek ulokowany poza granicami kraju (jednak tu w momencie otwarcia spadku osoba otrzymująca spadek musi koniecznie być obywatelem Polski bądź być polskim podatnikiem).

Trzeba opłacić również podatek w takiej sytuacji, kiedy uprawomocni się orzeczenie sądu w sprawie dziedziczenia. Inaczej mówiąc, jeśli sąd zaakceptuje zdobycie spadku. W przypadku kiedy angażujemy w takiej sprawie adwokata, wtedy on musi obowiązkowo nam wręczyć zarządzenie sądu. Analogicznie jest wówczas, kiedy akt notarialny uwierzytelniający otrzymywanie majątku będzie zarejestrowany.

Kwoty zwolnione od podatku

Jest dużo okoliczności, w jakich nie trzeba uiszczać podatku od spadku bądź darowizny. W przepisach uznaje się trzy klasy podatkowe. Do pierwszej zalicza się najbliższa rodzina: małżonek, matka i ojciec czy dziadkowie. Do drugiej zaliczają się wnuki siostry, ciotki czy małżonkowie rodzeństwa. Do trzeciej grupy należą następni nabywcy spadku. Sumy wolne od podatku są uchwalane zgodnie z grupą, do jakiej należy dziedzic. Dla pierwszej klasy jest to kwota około 10.000 zł, dla drugiej – ponad 7.000 zł, a dla trzeciej – nieomalże 5.000 zł. W przypadku, jeśli wartość spadku wcale nie przewyższy przytoczonych wcześniej kwot, w ogóle nie musimy kierować jakichkolwiek załączników do urzędu skarbowego.

Jednak, jeśli dostaniemy spadek, którego wartość jest sporo wyższa niżeli opłata nieopodatkowana, w takiej sytuacji musimy wysłać zaświadczenie podatkowe. Musimy wykonać to w urzędzie znajdującym się w rejonie zamieszkania następcy w czasie jednego miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu. W następnej kolejności dostaniemy odpowiedź urzędu o wielkości podatku, jaki musimy uiścić w przeciągu dwóch tygodni. Podatek oscyluje w granicach od paru do kilkunastu procent oraz zależy od przyporządkowania do konkretnej klasy podatkowej.

Kiedy można zrzec się dziedziczenia spadku?

Jednomyślnie z przepisami każdy spadkobierca ma opcję odstąpienia od dziedziczenia majątku, przykładowo w przypadku, gdy po zmarłym mężu pozostają jakiekolwiek długi. Na podstawie kodeksu cywilnego (art. 1048) następca jest w stanie podpisać ugodę z ewentualnym spadkodawcą, w której wyrzeka się dziedziczenia. Wspomnianą ugodę trzeba przyjąć przed otwarciem spadku i jest ona tworzona na wypadek śmierci spadkodawcy. Ugodę należy bezwzględnie zalegalizować u rejenta, gdyż w innym przypadku będzie nieważna.

Warto pamiętać, że jednym z podstawowych skutków rezygnacji z dziedziczenia jest pełne odrzucenie z dziedziczenia dzieci, wnuków oraz następnych członków rodziny. W ogóle nie powinniśmy również w niniejszej sytuacji pozyskać zachowku.

Po wyrzeczeniu się przejęcia majątku można wnosić o przywrócenie rzeczonego prawa w dwóch sytuacjach:

1. Testator wprowadza nas w akcie „ostatniej woli” – w tym przypadku w ogóle nie chodzi o nabywanie spadku z mocy ustawy, ale o dziedzictwo z ramienia testamentu.

2. Mamy możliwość iść ponownie do rejenta i zawrzeć umowę o odtworzenie prawa do dziedziczenia.

Kto może otrzymać zachowek?

Każdy z nas ma prawo do zarejestrowania testamentu oraz wyłączenia z niego pewnych krewnych, np. takich, którzy od lat nie interesowali się naszym losem. Poza tym jedyną osobą włączoną do testamentu może być ktoś spoza rodziny. Zachowek przypada dzieciom, wnukom, osobom w związku małżeńskim i rodzicielom, którzy:

  • Krótko mówiąc nie zostali w akcie ostatniej woli wydziedziczeni
  • Bynajmniej nie zrezygnowali ze spadku
  • Nie podważyli majątku
  • Nie zostali ocenieni za niegodnych
  • Jeśli chodzi o współmałżonka – jeżeli nie doszło sądowego zakończenia związku z winy potencjalnego spadkobiercy

Jeżeli zaciekawił Cię ten artykuł, kliknij w odnośnik po prawej stronie – www.prawnik-torun.net – a wyszukasz dużo więcej informacji, przykładowo konsultacje prawne.