Archiwa tagu: pojazdy uprzywilejowane

Szkolenie na pojazdy uprzywilejowane

Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych potrzebują konkretnych uprawnień. Zgodnie z przepisami prawa wymagane jest tradycyjne prawo jazdy w odpowiedniej kategorii, zezwolenie Starosty, zaświadczenie ukończenia szkolenia dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Dodatkowo niezbędne są pozytywne wyniki badań lekarskich i psychologicznych, które poświadczą możliwość prowadzenia pojazdów. Kompleksowe szkolenie zapewnia uzyskanie wszystkich koniecznych dokumentów. Dla osób, które zdobyły uprawnienia wcześniej w ofercie znajdują się szkolenia uzupełniające, które rozwinąć zdobyte kompetencje. Żeby rozpocząć szkolenie na pojazdy uprzywilejowane, nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Jedynym wymogiem obok posiadania podstawowego prawa jady właściwej kategorii jest przekroczenie wieku 21 lat. Natomiast badania lekarskie i psychologiczne można przejść po szkoleniu albo w jego trakcie.

Dla kogo przeznaczone jest szkolenie na pojazdy uprzywilejowane?

Szkolenie na pojazdy uprzywilejowane ciekawi w głównej mierze osoby, które zamierzają kierować tymi pojazdami w ramach pracy w służbach publicznych. Zawód kierowcy pojazdu uprzywilejowanego łączy się z podniesionym ryzykiem kolizji. Zgodnie z kodeksem drogowym są sytuacje, w których pojazd uprzywilejowany może nie przestrzegać przepisów ruchu drogowego. W szczególnych sytuacjach może zignorować sygnalizację świetlną oraz pionowe i poziome znaki, przy czym wymagane jest zachowanie przede wszystkim ostrożności. Ze względu na to osoba kierująca pojazdem uprzywilejowanym musi odznaczać się szybką reakcją, sprawnością oraz opanowaniem. Dzięki temu uniknie trudnych sytuacji drogowych.

Do pojazdów uprzywilejowanych wlicza się te, które nadają niebieskie, błyskowe sygnały świetlne oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie. Na przykład są to pojazdy policji, straży pożarnej, miejskiej albo gminnej. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego są to również pojazdy ratownictwa medycznego, wodnego lub chemicznego. Szkolenie zainteresuje kierowców chcących podjąć pracę w Straży Granicznej, Służbie Celnej, oraz innych służbach bezpieczeństwa. Osiągając te uprawnienia można również kierować bankowozy i pojazdy, które przewożą wartości pieniężne. Szkolenie na pojazdy uprzywilejowane w pełni przygotuje kierowcę do zatrudnienia w tym charakterze.

Program i organizacja szkolenia

Program szkolenia na pojazdy uprzywilejowane został ułożony , żeby nauczył kierowcę reagowania na niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym i wychodzenia z nich bez kolizji. Stosując techniki ekstremalnej jazdy, kierowca zachowuje bezpieczeństwo swoje, jaki i pasażerów lub innych osób wymagających pomocy. Szkolenie pokazuje niebezpieczne sytuacje, w których niewykluczona jest utrata kontroli nad pojazdem. Podczas szkolenia kierowcy podnoszą swoje zdolności, niezbędnych do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Szkolenie na pojazdy uprzywilejowane dostępne jest w kategoriach A, A2, A1, kat. B, B1, B+E oraz w kat. C, C1, C+E. Podstawowy kurs przeznaczony jest dla każdego kierowcy, z kolei szkolenie uzupełniające stworzono dla kierowców, mających już uprawnienia. W szkolenie wchodzą zajęcia praktyczne i teoretyczne oraz wewnętrzny egzamin. W tematach, które znajdują się w teoretycznych zajęciach są skutki i mechanizmy wypadków drogowych, podstawy psychologiczne uprzywilejowanego transportu oraz kierowanie pojazdem w niebezpiecznych warunkach. Istotnym elementem jest również przypomnienie przepisów ruchu drogowego. Z kolei praktyczne zajęcia polegają na ćwiczeniach na płytach poślizgowych.

Zaliczenie zajęć praktycznych i teoretycznych oraz egzaminu końcowego, skutkuje otrzymaniem zaświadczenia, które jest bazą do uzyskania pozwolenia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi. Pozyskanie zaświadczenia równa się z ukończeniem szkolenia na pojazdy uprzywilejowane. Po dokonaniu wszystkich formalności kierowca zdobywa uprawnienia do pracy jako kierowca pojazdów uprzywilejowanych.

Przed szkoleniem na pojazdy uprzywilejowane

Każdy kierowca chcący zaliczyć szkolenie na pojazdy uprzywilejowane, musi mieć ukończone 21 lat i prawo jazdy tej samej kategorii. Nie ma innych wymagań wstępnych. Najłatwiejszą formą zapisania się na szkolenie, jest przesłanie formularza zgłoszeniowego. Potrzebne materiały szkoleniowe oraz egzaminy przygotowuje ośrodek szkolenia. Również zaliczenie badań lekarskich i psychologicznych znajduje się w ofercie.

Szkolenie pojazdu uprzywilejowanego kompleksowo przygotowuje i przekazuje fachową wiedzę, dzięki wyspecjalizowanej kadrze pracowników. Instruktorzy bazują na latach doświadczeń i wiedzy, które wytrwale przekazują kursantom. Przygotowany program szkolenia dzięki znakomitej organizacji i wykorzystaniu nowoczesnych technologii i narzędzi przygotowuje kierowców do poruszania się w trudnych warunkach. Kształcenie zgodne z obowiązującymi normami, warunki nauczania oraz znakomita kadra instruktorów znających techniki jazdy, czyni szkolenie na pojazdy uprzywilejowane bazą bezpiecznej jazdy i sprawnego uczestnictwa w ruchu drogowym w każdej, nawet najniebezpieczniejszej sytuacji.

Już teraz zapisz się na:  Kurs na pojazdy uprzywilejowane

Pojazdy uprzywilejowane – kursy, szkolenia, kwalifikacje

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem metody jazdy mamy możliwość znaleźć ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od pewnego czasu cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na ambulanse, jak i na pojazdy Straży Granicznej. Nie ma w tym nic dziwnego – mamy szansę po nich w mgnieniu oka znaleźć zatrudnienie. Nadmienione szkolenia mają głównie przygotować kierowcę do prawidłowego reagowania w różnorakich okolicznościach, niekiedy bardzo ciężkich oraz rzadkich. Przeprowadzanie manewrów na ulicy, jazda na sygnale przez skrzyżowanie na czerwonym świetle bądź przekraczanie prędkości i szybkie zatrzymywanie pojazdu – to dopiero niektóre z ćwiczeń, jakie stoją przed kierowcami. Zazwyczaj instruktorom wyjątkowo zależy, by prowadzący opanował sztukę kierowania samochodem wówczas, gdy wydaje się, że to nierealne. Utrata władzy w każdej sekundzie może spowodować groźny wypadek. Odbiorcami kursu są kierowcy, którzy planują zarabiać w obywatelskich instytucjach zajmujących się chronieniem ludzkiego zdrowia i życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, przekazywaniem wartości pieniężnych albo usuwaniem pożarów.

Projekt zajęć zawiera więc ćwiczenia wykonywane na różnych obszarach: na symulatorach poślizgu lub placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin i mieści w sobie 6 godzin szkolenia z teorii oraz 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie wątki mają szansę pojawić się na warsztatach? W pierwszej kolejności z działu przepisów ruchu drogowego, tematyki powstawania wypadków na ulicy, psychologii komunikacji drogowej bądź techniki jazdy w skomplikowanych warunkach. Kurs kończy się niewątpliwie egzaminem z części wykładowej oraz części praktycznej.

Test z części wykładowej trwa 25 minut oraz zawiera 20 pytań w formie testu. Kierowca musi zaznaczyć właściwie wyłącznie jedną odpowiedź. Korzystny efekt testu mamy możliwość uzyskać, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest prawidłowych.

Sprawdzian z części praktycznej obejmuje odbycie koniecznych manewrów, m in. wymijania przeszkody albo hamowania na zakręcie. W przypadku kiedy kursant niedokładnie wykona dwa razy takie samo polecenie, uzyska ujemny wynik z testu.

Czego wymaga się od kursantów?

W pierwszej kolejności jest dysponowanie prawem jazdy wybranej kategorii. Naturalnie ktoś, kto woli być kierowcą – konwojentem czy kierowcą samochodu ochroniarskiego, musi obligatoryjnie posiadać doświadczenie. Uczestnikiem zajęć mówiąc w skrócie nie może być zatem osoba, która kilka dni wcześniej dostała prawo jazdy. Liczba godzin pojedynczego kursu jest dostosowywana do kwalifikacji i umiejętności każdego kandydata (kurs początkowy, kurs uzupełniający). Podstawowym warunkiem jest też ukończenie 21 lat oraz przedstawienie aktualnego świadectwa od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Ustalą oni, czy nie ma konkretnych przeciwwskazań do wykonywania pracy jako profesjonalnego kierowcy.

Jak stres wpływa na pracę kierowcy?

Podczas kursu wszyscy uczestnicy będą uzyskiwać wiedzę z obszaru psychologii transportu. Na ćwiczeniach zapoznają się z wątkiem stresu, który szczególnie silnie oddziałuje na działanie za kierownicą. Jego centrum mogą być ekstremalnie groźne sytuacje na drodze lub okoliczności życiowe przewożonych pacjentów. Zajęcia teoretyczne mają za cel przybliżyć kierowcom takie trudności, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji za kółkiem, dużego stresu, napojów alkoholowych i innych środków odurzających na płynność manewrowania pojazdem.

Psychologia przewozu zawiera elementy psychologii kognitywnej, psychofizjologii, psychologii zdrowia oraz kilku innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie wymagana wnikliwa znajomość wszystkich tematów, bowiem jest to materiał studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy niniejsza dziedzina dynamicznie się rozwija, bo spora liczba osób mających prawo jazdy planuje mieć dokładną specjalizację, m in. planuje dostarczać wartości pieniężne lub rannych pacjentów do specjalistycznych placówek.

Natomiast z przeciwnej strony kilkudziesięciu psychologów jest zainteresowanych badaniem kierowców, jako grupy społecznej wyjątkowo narażonej na stres i różnorakie inne uciążliwości. Trzeba tu wyszczególnić choćby za dużą ilość godzin spędzonych w samochodzie, utrudnione stosunki z rodziną (u kierowców wykonujących pracę w transporcie zewnętrznym) lub wyższe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa kierowców – tu będą wpisane te osoby, które dobrze znają nakazy, mają wypracowane właściwe nawyki i nie stwarzają żadnego ryzyka w trakcie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą bazować na dwóch pożądanych stronach takich uczestników: wprawy identyfikowania ryzyka oraz na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa uczestników – do niej zapisani będą kierowcy, którzy przypadkiem wywołują niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników drogi. Planują usunąć swoje braki (mino, iż popełniają ich sporo), chcą uczyć się właściwego reagowania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą należeli kierowcy, jacy specjalnie stwarzają różnorakie zagrożenia i z pełną świadomością nakłaniają innych do odważnych zachowań. Równocześnie zamierzają naprawić swoje błędy oraz wykazują się chęcią nauki i doskonalenia swoich zdolności.

Jeżeli zamierzasz dowiedzieć się więcej, wejdź w link po prawej stronie – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/

Kurs na kierowcę pojazdów uprzywilejowanych

Od 2013 roku, w związku z wejściem wżycie nowych przepisów prawa, każda osoba chcąca pracować jako kierowca pojazdu uprzywilejowanego powinna ukończyć kurs na kierowcę pojazdów uprzywilejowanych. Takie szkolenie organizowane jest przez nasz Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy i kończy się ono wydaniem odpowiedniego zaświadczenia.

Pojazdy uprzywilejowane – definicja

Według ogólnej definicji za pojazdy uprzywilejowane uznaje się pojazdy wysyłające sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadące z włączonymi światłami mijania lub drogowymi. Pojazdy te używane są głównie do ratowania życia i mienia ludzkiego, do usuwania skutków katastrof, oraz do zabezpieczania bezpieczeństwa w terenie publicznym. Pojazdami uprzywilejowanymi w Polsce są:

  • pojazdy straży pożarnej;
  • ambulanse ratownictwa medycznego;
  • pojazdy Policji, Straży Gminnej, Straży Granicznej i Służby Celnej;

pojazdy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Więziennej, jednostek ratownictwa chemicznego, kontroli skarbowej, Sił Zbrojnych w tym Żandarmerii Wojskowej, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego;

  • pojazdy ratownictwa górskiego i wodnego;
  • pojazdy Służby Parku Narodowego.

Kierowca pojazdów uprzywilejowanych – wymagania

Aby uczestniczyć w kursie kierowca powinien posiadać:

  • odpowiednie prawo jazdy i bogate doświadczenie w zakresie prowadzenia samochodów;
  • dowód ukończenia 21 roku życia;
  • zaświadczenie lekarskie wskazujące na brak przeciwwskazań zdrowotnych i psychicznych do wykonywania zawodu kierowcy pojazdów uprzywilejowanych.

Uprawnienie do kierowania pojazdem uprzywilejowanym

Pozytywne ukończenie kursu uprawnia do pracy jako:

  • kierowca bankowozu ( kierowca konwojent)
  • kierowca karetki pogotowia
  • kierowca kierowca wozu straży pożarnej
  • kierowca straży miejskiej
  • kierowca radiowozu policji, straży granicznej, straży celnej

Uprawnienia do przewożenia wartości pieniężnych – kierowca konwojent

Udział w kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych uprawnia do:

  • przewozu pieniędzy, papierów wartościowych i innych dokumentów zastępujących w obrocie gotówkę;
  • przewozu kamieni szlachetnych, pereł i metali szlachetnych takich jak złoto, srebro i platyna;
  • przewozu muzealiów;
  • pracy jako konwojent, czy kierowca przewożący wartości pieniężne.

Więcej informacji na: www.pojazdy-uprzywilejowane.pl

Kurs na pojazdy uprzywilejowane Toruń