Archiwa tagu: kursy dla konwojentów

Pojazdy uprzywilejowane – kursy, szkolenia, kwalifikacje

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem metody jazdy mamy możliwość znaleźć ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od pewnego czasu cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na ambulanse, jak i na pojazdy Straży Granicznej. Nie ma w tym nic dziwnego – mamy szansę po nich w mgnieniu oka znaleźć zatrudnienie. Nadmienione szkolenia mają głównie przygotować kierowcę do prawidłowego reagowania w różnorakich okolicznościach, niekiedy bardzo ciężkich oraz rzadkich. Przeprowadzanie manewrów na ulicy, jazda na sygnale przez skrzyżowanie na czerwonym świetle bądź przekraczanie prędkości i szybkie zatrzymywanie pojazdu – to dopiero niektóre z ćwiczeń, jakie stoją przed kierowcami. Zazwyczaj instruktorom wyjątkowo zależy, by prowadzący opanował sztukę kierowania samochodem wówczas, gdy wydaje się, że to nierealne. Utrata władzy w każdej sekundzie może spowodować groźny wypadek. Odbiorcami kursu są kierowcy, którzy planują zarabiać w obywatelskich instytucjach zajmujących się chronieniem ludzkiego zdrowia i życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, przekazywaniem wartości pieniężnych albo usuwaniem pożarów.

Projekt zajęć zawiera więc ćwiczenia wykonywane na różnych obszarach: na symulatorach poślizgu lub placu manewrowym. Kurs zasadniczy trwa 14 godzin i mieści w sobie 6 godzin szkolenia z teorii oraz 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie wątki mają szansę pojawić się na warsztatach? W pierwszej kolejności z działu przepisów ruchu drogowego, tematyki powstawania wypadków na ulicy, psychologii komunikacji drogowej bądź techniki jazdy w skomplikowanych warunkach. Kurs kończy się niewątpliwie egzaminem z części wykładowej oraz części praktycznej.

Test z części wykładowej trwa 25 minut oraz zawiera 20 pytań w formie testu. Kierowca musi zaznaczyć właściwie wyłącznie jedną odpowiedź. Korzystny efekt testu mamy możliwość uzyskać, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest prawidłowych.

Sprawdzian z części praktycznej obejmuje odbycie koniecznych manewrów, m in. wymijania przeszkody albo hamowania na zakręcie. W przypadku kiedy kursant niedokładnie wykona dwa razy takie samo polecenie, uzyska ujemny wynik z testu.

Czego wymaga się od kursantów?

W pierwszej kolejności jest dysponowanie prawem jazdy wybranej kategorii. Naturalnie ktoś, kto woli być kierowcą – konwojentem czy kierowcą samochodu ochroniarskiego, musi obligatoryjnie posiadać doświadczenie. Uczestnikiem zajęć mówiąc w skrócie nie może być zatem osoba, która kilka dni wcześniej dostała prawo jazdy. Liczba godzin pojedynczego kursu jest dostosowywana do kwalifikacji i umiejętności każdego kandydata (kurs początkowy, kurs uzupełniający). Podstawowym warunkiem jest też ukończenie 21 lat oraz przedstawienie aktualnego świadectwa od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Ustalą oni, czy nie ma konkretnych przeciwwskazań do wykonywania pracy jako profesjonalnego kierowcy.

Jak stres wpływa na pracę kierowcy?

Podczas kursu wszyscy uczestnicy będą uzyskiwać wiedzę z obszaru psychologii transportu. Na ćwiczeniach zapoznają się z wątkiem stresu, który szczególnie silnie oddziałuje na działanie za kierownicą. Jego centrum mogą być ekstremalnie groźne sytuacje na drodze lub okoliczności życiowe przewożonych pacjentów. Zajęcia teoretyczne mają za cel przybliżyć kierowcom takie trudności, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji za kółkiem, dużego stresu, napojów alkoholowych i innych środków odurzających na płynność manewrowania pojazdem.

Psychologia przewozu zawiera elementy psychologii kognitywnej, psychofizjologii, psychologii zdrowia oraz kilku innych gałęzi. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie wymagana wnikliwa znajomość wszystkich tematów, bowiem jest to materiał studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy niniejsza dziedzina dynamicznie się rozwija, bo spora liczba osób mających prawo jazdy planuje mieć dokładną specjalizację, m in. planuje dostarczać wartości pieniężne lub rannych pacjentów do specjalistycznych placówek.

Natomiast z przeciwnej strony kilkudziesięciu psychologów jest zainteresowanych badaniem kierowców, jako grupy społecznej wyjątkowo narażonej na stres i różnorakie inne uciążliwości. Trzeba tu wyszczególnić choćby za dużą ilość godzin spędzonych w samochodzie, utrudnione stosunki z rodziną (u kierowców wykonujących pracę w transporcie zewnętrznym) lub wyższe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa kierowców – tu będą wpisane te osoby, które dobrze znają nakazy, mają wypracowane właściwe nawyki i nie stwarzają żadnego ryzyka w trakcie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą bazować na dwóch pożądanych stronach takich uczestników: wprawy identyfikowania ryzyka oraz na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa uczestników – do niej zapisani będą kierowcy, którzy przypadkiem wywołują niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników drogi. Planują usunąć swoje braki (mino, iż popełniają ich sporo), chcą uczyć się właściwego reagowania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą należeli kierowcy, jacy specjalnie stwarzają różnorakie zagrożenia i z pełną świadomością nakłaniają innych do odważnych zachowań. Równocześnie zamierzają naprawić swoje błędy oraz wykazują się chęcią nauki i doskonalenia swoich zdolności.

Jeżeli zamierzasz dowiedzieć się więcej, wejdź w link po prawej stronie – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/

Kursy dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych

Jakie przepisy obowiązują pojazdy uprzywilejowane?

Kiedy pojazdy dostają nietypowe pozwolenia? Jakie przepisy są dla nich wiążące? Otóż do pojazdów uprzywilejowanych włącza się wszelkie auta ratujące ludzkie zdrowie, życie bądź majątek. Należą tutaj również pojazdy, których zasadniczym zadaniem jest pełnienie dozoru nad bezpieczeństwem regionu, utrzymywanie ładu społecznego lub porównywalne aktywności mające wpływ na funkcjonowanie ludzi w pełniejszej perspektywie. Pojazdami uprzywilejowanymi są też tzw. kolumny pojazdów, m in. kolumny samochodów Sił Zbrojnych albo Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Niniejsze auta mają też zapewniać bezpieczeństwo osobom publicznym sprawującym władzę w państwie. Przysługuje im wyjątkowa ochrona (m. in. głowie państwa czy członkom partii). Do środków transportu uprzywilejowanych musimy zaklasyfikować ponadto pojazdy wykonujące na obwodnicach akcje remontowe, modernizacyjne czy porządkowe, jak również autobusy szkolne bądź rozwożące osoby niepełnosprawne.

Wszystkie przytoczone pojazdy mają podczas jazdy szczególne upoważnienia. W pierwszej kolejności inni kierowcy muszą ustąpić im miejsce, więc zboczyć z jezdni, zawrócić albo w pozostały sposób zrobić miejsce. W momencie, kiedy pojazd uprzywilejowany włącza sygnalizację optyczną oraz akustyczną, wszyscy kierowcy, rowerzyści, motocykliści oraz piesi muszą reagować w zgodzie z ową normą. Naturalnie kierowców pogotowia ratunkowego bądź pojazdów policyjnych także zobowiązują dyrektywy: przystosowania szybkości do wymogów istniejących na trasie, odpowiedzialnego zachowania i niestwarzania kolejnego niebezpieczeństwa. W Polsce kierowców środków transportu uprzywilejowanych dotyczą: Prawo o ruchu drogowym oraz Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 grudnia 2003 roku.

Pojazdy przewożące wartości pieniężne – obowiązujące przepisy

Kierowców-konwojentów obligują analogiczne kodeksy co kierowców środków transportu uprzywilejowanych, mianowicie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Prawo o ruchu drogowym. Istnieją natomiast nadplanowe zasady do przemieszczania wartości pieniężnych, zwłaszcza różnorakiego charakteru czeków, weksli oraz pozostałych dokumentów zastępujących gotówkę. Którykolwiek przewóz nadzorowany powinien spełniać wymaganie co do ilości „opiekunów”, przykładowo od 24 do 50 jednostek obliczeniowych musi pilnować trzech eskortantów. Co więcej wskazany transport musi być pilnowany za pośrednictwem elektronicznych systemów, m.in. systemów sygnalizacji włamania, kompleksów tv dozorowej czy układu „panika”. Ci którzy zajmują miejsce za kierownicą owych samochodów muszą bezwzględnie przejść profesjonalny kurs na kierowcę pojazdu przewożącego wartości pieniężne.

Kursy dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i przewożących wartości pieniężne

Wiele Ośrodków Doskonalenia Kierowców oferuje fachowe szkolenia dla tych, którzy pragną nabyć pozwolenia na kierowanie samochodami uprzywilejowanymi lub transportującymi wartości pieniężne. Zwykle dzielą się one na dwie grupy: kursy bazowe oraz kursy rozszerzające. Pierwsze dotyczą osób, które wyłącznie planują nabyć pozwolenia na kierowcę-konwojenta lub kierowcę auta uprzywilejowanego. Drugi rodzaj poświęcany jest dla tych, co zamierzają udoskonalić aktualnie posiadane kompetencje oraz uzupełnić wiadomości. Ćwiczenia ponadto mieszczą w sobie część wykładową oraz część praktyczną. Ich przeznaczeniem jest skuteczne wykształcenie kierowców do bezkolizyjnego spełniania najrozmaitszych trików na trasie w kryzysowych warunkach, m in. slalomu, wymijania zapór z równoczesnym hamowaniem czy manipulowania autem na niesłychanie zalanej ulicy, gdzie istnieje wysokie prawdopodobieństwo poślizgu. Nauczyciele w trakcie ćwiczeń zwracają specjalną uwagę na pozycję odbieraną poprzez kierowcę za kołem kierownicy, szybkość ruchów (zatem synergię motoryczną), łatwość czujności podczas jazdy i przeróżnych szczegółach mających kolosalne znaczenie podczas prowadzenia. Co ponad to? Kierowcy w trakcie szkolenia uczą się, w jaki sposób hamować, gdy pojazd osiąga niesamowitą szybkość albo zwalniać awaryjnie na ostrym zakręcie. Często przeznacza się kilka godzin na kierowanie po trolejach, jakie mają naśladować nierówności typowej drogi, tzw. koleiny.

Czym jest jazda defensywna?

Fundamentalnym przeznaczeniem jazdy defensywnej jest maksymalizowanie korzyści z wyszkolonych nawyków i ruchów. Chodzi tu o przewidywanie niektórych wydarzeń na trasie, prawidłową jej obserwację i kształtowanie pojedynczych manewrów. Kursy jazdy defensywnej są poświęcone tak naprawdę wszystkim kierowcom, gdyż instruują jakim sposobem mądrze jeździć po ścieżkach osiedlowych, w środku miasteczka czy po jezdni szybkiego ruchu. Dzięki niemu można w szybki oraz czytelny sposób przyuczyć się płynnej jazdy, odpowiedniego komunikowania światłami, stosowania biegów bądź wybierania pasu ruchu. Prowadzący w czasie jazdy przedstawiają, jakie dany kierowca ma niedociągnięcia, jakim sposobem opanować pozytywne nawyki i jak zachować się w sytuacjach ekstremalnych. Wnioskując: przemieszczanie się samochodem w sposób defensywny musi być na każdym kroku pewne. Prowadzący powinien funkcjonować w zgodzie z wykształconymi normami oraz nawykami, jechać przytomnie oraz konsekwentnie. Jeżeli planujesz wiedzieć o wiele więcej w temacie zajęć dla kierowców, wejdź w owy odsyłacz – Kursy dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych