Archiwa tagu: kancelaria notarialna

Kancelaria notarialna – historia, prawo, zakres działania

W Polsce pracowanie jako notariusz należy do bardzo prestiżowych zawodów, ponieważ bynajmniej nie jest tylko – jak to się zazwyczaj powiada – personą, jakiej mogą zaufać członkowie naszego społeczeństwa, ale także kimś, kto doskonale odnajduje się w kruczkach prawnych. Przedstawiciel notarialny winien przez cały czas mieć na oku sprawy swoich Klientów i troszczyć się o nich w każdej powierzonej mu kwestii. Najważniejsze pytanie – jakie kwestie możemy powierzyć notariuszowi i co z kosztami? Prezentujemy niedługi poradnik.

Notariusz w Polsce – historia

Na początek niedługi zarys historyczny. Jeśli wierzyć legendom – notariat nad Wisłą miał pojawić się w XII stuleciu, co mają potwierdzać nadania królewskie z ery Bolesława Krzywoustego. Za to potwierdzony w 100% jest fakt, kiedy to papież Marcin IV wydał decyzję upełnomacniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do mianowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy rozpowszechniony polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został sporządzony przez notariusza Budzisława, zatrudnionego w kancelarii arcybiskupiej. Następne dokumenty pojawiały się nieustannie po 1309 r. Notariat w naszym kraju rozkwitał przede wszystkim w czternastym wieku, kiedy to Polska prowadziła z Zakonem Krzyżackim procesy zobowiązujące do przedstawienia wiarygodnych dokumentów oraz innych poświadczeń notarialnych. W tym też czasie zaczęły funkcjonować statuty synodalne, określające zasady działalności notariuszy.

W ciągu kolejnych kilkuset lat notariat istotnie się rozwinął, a bardzo ważną funkcję miał też gdy byliśmy pod zaborami, czyli na przestrzeni 123 lat, kiedy nie było Polski na mapie – notariusz stał się wtedy osobą zaufania publicznego, poprzez kojarzenie go z polską tradycją ziemiańską i kulturą kupiectwa.

Po odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości, minęło piętnaście lat zanim pojawiło się Polskie prawo o notariacie. Zaczęło obowiązywać rok później, ale II wojna światowa i czasy powojenne sprawnie tłumiły entuzjazm, związany z rozkwitem działań notariuszy. W czasach PRL, pracownicy notarialni byli urzędnikami państwowymi, którym stale przybywało obowiązków, na przykład prowadzenie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko zmieniło się 14 lutego 1991 roku, gdy polski Sejm RP uchwalił ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Ustawicznie aktualizowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – odnosi się do pracowników kancelarii notarialnych, których obecnie w Polsce jest ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – do kogo się udać i co załatwimy?

Wprawny notariusz idzie ramię w ramię ze skodyfikowanym prawem, lecz po pierwsze, dba o najwyższe dobro Zleceniodawców.

Notariusz jest funkcjonariuszem publicznym, którego priorytetowym zadaniem stało się dążenie do zabezpieczenia interesów prawnych Klientów i m.in. z tego powodu w czasie swoich działań musi być nadzwyczaj sumienny oraz precyzyjny. Notariusz to również człowiek, któremu Kontrahenci przekazują swoje tajemnice oraz kłopoty i co za tym idzie jedną z kluczowych cech, którą winna nam zagwarantować świetna kancelaria notarialna będzie pełna dyskrecja.

Będzie to truizm, lecz warto wybadać, czy pracownik kancelarii notarialnej, któremu zamierzamy zlecić niebagatelne dla nas sprawy, ma regularnie pomnażaną, branżową wiedzę. Sprawdźmy równolegle, czy kancelaria notarialna gwarantuje Wam bezpieczeństwo każdej transakcji. Dobrze by było, żebyśmy mieli do dyspozycji depozyt notarialny, w którym bez stresu zostawimy ważne dokumenty, pieniądze oraz papiery wartościowe.

Przejdźmy do ważnej kwestii. Jakie czynności notarialne są na liście ofertowej w renomowanej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kupowanie mieszkania – kancelaria notarialna

Mamy tu do czynienia z jednym z najczęściej zadawanych pytań – jakie dokumenty trzeba dostarczyć i jak wygląda proces zakupu mieszkania u notariusza. Bez tego się nie obejdziemy, gdyż przeniesienie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie zostanie uznane.

Stanowczo więcej ważnych papierów musi do kancelarii notarialnej doręczyć ten, kto sprzedaje analizowane lokum. Gdy mówimy o kupującym, jest to stosunkowo niedługa lista, gdzie znajdziemy pieniądze, dokument tożsamości, NIP i ewentualnie poświadczenia z banku, dokumentujące wysokość kredytu, który został wzięty na to mieszkanie.

Jeśli chodzi o zbywcę – jest tego dużo, toteż najzwyczajniej w świecie wypytajmy o wszystko pracownika kancelarii. Wyjaśnienie Wam, jakie dokumenty powinniście dostarczyć powinno być jedną z pierwszych rzeczy, jakie zrobi. Do najważniejszych dokumentów należą: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz powinien obowiązkowo sporządzić akty i dokumenty w taki sposób, aby były one przystępne i przyswajalne dla obu stron. Dopilnowanie, by wszystkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były zgodne ze stanem faktycznym to rzecz oczywista.

Kancelaria notarialna, więcej informacji —> http://www.notariusze-torun.eu/

Z czym warto iść do notariusza?

Z jakimi rzeczami warto zgłosić się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niesamowicie ważną pozycję, ponieważ wcale nie jest tylko – jak to się prosto mówi – osobą wzbudzającą ufność, lecz też kimś, kto perfekcyjnie orientuje się w zawiłościach prawa. Notariusz jest stąd przedstawicielem publicznym – identycznie jak policjant – oraz jego celem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do rejenta zawsze wędruje się z dokładną sprawą i należy mieć ze sobą wszelkie nieodzowne papiery. Te, które będą przez niego opracowane są uznawane jak dokumenty urzędowe i mają tzw. moc prawną. Inaczej mówiąc, to co było w nich ustanowione zyskuje ważność. Nic więc dziwnego, iż do notariusza obligatoryjnie należy wziąć, m in. umowy dotyczące majątku, dokumenty o intercyzie bądź umowę wynajmu domu.

Najważniejszym zobowiązaniem notariusza jest podejmowanie działań odpowiednio z imperatywami prawa, jednomyślnie z pozyskaną widzą oraz kompetencjami. W ogóle nie może stąd dojść do naruszenia interesu Klienta, kiedy osoba mająca posadę notariusza intencjonalnie krzywdzi własnych Klientów stosując w praktyce liczne niedociągnięcia i manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, który bezpośrednio zwraca uwagę na to, w jaki sposób rejenci koniecznie muszą postępować.

Deklaracje, jakie konstruujemy samodzielnie, np. umowę najmu mieszkania, świadectwo o pełnomocnictwie lub zaświadczenia o wydaniu darowizny, bynajmniej nie są objęte przymusowym akceptowaniem przez rejenta. Zwyczajowo figuruje w odpowiednich miejscach pieczątka notarialna, jeżeli zależy nam na tym, aby podnieść doniosłość i autentyczność oddanego dokumentu. Krótko mówiąc mówiąc – wcale nie ma takiego przymusu, nie powinniśmy martwić się o następne zaświadczenia.

Nasze prawo uwzględnia także te okoliczności, w jakich rejent jest po prostu nieunikniony. Są to papiery, jakie bez jego pieczęci są uznawane za nieważne.

Poniżej wskazane są wybrane z takich dokumentów:

Deklaracje kupna oraz zbycia wszelakich nieruchomości – mieszkań, domów wielorodzinnych, działek pod budowę, obszarów uprawnych, działek rekreacyjnych itp.

Wręczenie darowizny, jeżeli ofiarą jest nieruchomość

Darowizna lokalu z księgą wieczystą

Małżeńska umowa majątkowa, czyli tzw. intercyza

Podział spadku, w przypadku kiedy należy do niego jakakolwiek nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wypunktowane powyżej dokumenty powinny mieć niewątpliwie pieczęcie oraz autograf notariusza. Różne inne w zasadzie nie muszą posiadać wyglądu aktu notarialnego, można spisywać je w dowolny sposób. Trzeba pamiętać, że wyłącznie umowy zawiązane przed notariuszem faktycznie są zgodne z przepisami.

Jeśli chodzi o spółki handlowe, to muszą one zawierać w obecności rejenta, np. zawiązanie spółki akcyjnej, papiery dotyczące kapitału firmowego, deklaracje dotyczące podjęcia poprzez partnera ustalonej części udziałów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i opatrzenie jej pieczątką oraz podpisem rejenta podlega właściwym opłatom. Są one stosunkowo spore, jednak zależne są głównie od wartości obiektu umowy. Jeśli jakakolwiek osoba pragnie odstąpić rezydencję wartą co najmniej kilka milionów złotych, to musi liczyć się z gigantycznymi opłatami. Maksymalna taksa jest wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości, jednakże rzeczywiście jest ona wysoka. Notariusze wcale nie są zobowiązani do wdrażania największych taks, a co najważniejsze – konkurencja sama wymusza ich zredukowanie. Do kancelarii notarialnej idziemy głównie w niezmiernie istotnych sytuacjach, zatem takich jakie potrzebują poświadczenia poprzez osobę trzecią lub zamierzamy przechować znaczną ilość pieniędzy.

Czy są jeszcze jakiekolwiek wydatki oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż notariusz musi pobrać za własną działalność honorarium, musimy opłacić podatek, przykładowo od darowizny oraz uiścić opłaty sądowe. Sumy owe są wydawane przez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu czy sądowi. Na każdym papierze mamy możliwość dobrze skontrolować, co trzeba zapłacić. Szczególnie często Interesanci piszą do Kancelarii w Toruniu i pragną w mgnieniu oka otrzymać informacje na temat tego, ile dokładnie co będzie kosztować. Tylko w wypadku taksy istnieje szansa negocjacji opłaty, gdyż na pozostałe należności osoba pełniąca funkcję notariusza po prostu nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Przede wszystkim – notariusze absolutnie nie powinni podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w spełnianiu zobowiązań osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza wcale nie może zatem zajmować się handlem, pośrednictwem (m in. w sprzedaży mieszkań) albo doradztwem w interesach.

Po drugie – absolutnie nie może mieć innej pracy bez zgody izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód nauczyciela akademickiego, pracownika dydaktycznego albo będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą ma możliwość podejmować działania kilku notariuszy (m in. w formie spółki cywilnej) jednak z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej, kliknij w odnośnik po prawej stronie – Notariusz