Home staging - zadbaj o swoje mieszkanie

Home staging

Pierwsze wrażenie,jest rzeczą, której pilnujemy we wielu dziedzinach życia. Chcemy zrobić dobre wrażenie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, na damie, jeżeli trafiamy na dyskotekę, czy przy negocjacjach w procesie sprzedaży. Na pierwszym wrażeniu w znacznej mierze opiera się też home staging – a więc technika złożona z wszelkich działań, pomagających zrobić dobre wrażenie na poszukującym domu, lokalu mieszkalnego, czy innej nieruchomości. Ci, którzy planują zakup mieszkania, przypuszczalnie będą podążać za właśnie pierwszym wrażeniem, toteż należy zrobić wszystko, by obszar z oferty przedstawiał się fantastycznie. Nie wszystko będziemy w stanie przygotować sami, i wobec tego warto podyskutować z ekspertami od home stagingu. Do tego jeszcze dojdziemy – wystartujmy od genezy powstania techniki home stagingu.

W 1972 roku….

Zapraszamy na krótką wycieczkę do Stanów Zjednoczonych. To właśnie na tamtejszym rynku mieszkań odnalazła się Barbara Schwarz, posiadaczka spółki, zajmującej się projektowaniem wnętrz. Jak się miało później okazać – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku kluczowej specjalności Barbary Schwarz. Już jako wprawna agentka nieruchomości, Schwarz nieustannie szukała patentów, przynoszących wzrost popularności oferowanych przez siebie mieszkań wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby dokładnie przygotować wnętrze jednej nieruchomości. Spróbowała wykonać wszystkie wymagane prace remontowe, wysprzątać cały obszar i ozdobić go w taki sposób, żeby Klient był oczarowany nieruchomością. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana znacznie prędzej, niż ktokolwiek mógłby zakładać. Dlaczego tak się stało? Schwarz przekonała się, że przy rozjaśnieniu i optycznym powiększeniu pomieszczeń – pierwsze wrażenie potencjalnego klienta jest znacznie lepsze niż to było przed zastosowaniem techniki. Przez lata, Barbara Schwarz budziła podziw ekspertów od mieszkań w Stanach Zjednoczonych, a branża zwana home stagingiem zagościła na dobre na rynku nieruchomości. Zgodnie z wyliczeniami z oficjalnej strony internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu ponad milion osób, a na pewno jest autorką szanowanych prac na ten temat.

Wielka Brytania i nareszcie… Polska!

Przez lata home staging docierał do nowych kręgów w Stanach Zjednoczonych i przyjął się również w Wielkiej Brytanii, gdzie w większości przypadków ludzie mówią na niego property presentation lub property styling. Zjednoczone Królestwo poznało się na home stagingu, dzięki show „House Doctor”, prowadzonemu przez Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy także dotarło do nich, że mogą dużo zyskać gdy wystawią ofertę sprzedaży dopiero po odpowiednim zadbaniu o mieszkanie

U nas home staging pojawił się już w XXI wieku. W dużej mierze dlatego, że nasi rodacy szukali na rynku pracy swojego miejsca i w efekcie powstał nowy, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, da się zauważyć zwiększony popyt na usługi home stagingu na rynku mieszkań.

Home staging dziś

Przez 45 lat, home staging ewoluował w zasadzie z dnia na dzień, z powodu zmian w preferencjach ludzi, którzy znaleźli się na rynku lokali mieszkalnych. Barbara Schwarz wykreowała dopracowany model, lecz korzystający z niego musieli odpowiadać na nowe warunki zmieniającej się mody.

Kiedy weźmiemy pod uwagę dzisiejsze czasy, home staging to nie są jedynie prace wpływające pozytywnie na urodę posesji. Home staging bowiem to nic innego, jak pójście za podstawami idei marketingu, który opiera się – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, szanowanego marketingowego specjalisty – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.

Popisać się tutaj mogą zatem specjaliści od spraw wizerunkowych, którzy mogą przygotować atrakcyjną ofertę, która skupi na sobie uwagę potencjalnego nabywcy. Już w czasach przedstawiania nowatorskiej metody przez Barbarę Schwarz było wiadomo, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest kluczowa w procesie home stagingu, a oferta wymuszająca uwagę jest ważnym elementem, który jedynie może zmusić potencjalnego Kontrahenta do sprawdzenia domu. W dobie obowiązującego w wielu kręgach dostępu do internetu oraz otaczającego nas szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem specjalistycznych portali, jak i gustów użytkowników Facebooka. Należy pamiętać, że wykonanie odpowiednich zdjęć należy zaplanować już po precyzyjnym przysposobieniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?

Udoskonalenie modelu Schwarz

Pionierskie koncepcje Barbary Schwarz mówiły nam, że sporo zyskamy, powiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Dbać musimy o każdy detal – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i blokować światła słonecznego. To ciekawe, jak dużo osób nie pamięta o naturalnych zachowaniach, jak np. pozbycie się walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz przewietrzenia pomieszczeń. Czynnikiem, który prawdopodobnie przekreśli nasz trud może być brzydki zapach w lokalu – na pewno odstraszy on Klienta.

Jeśli pragniemy mieć pewność, że proces home stagingu przyniesie odpowiednie efekty – lepiej sięgnąć po specjalistów z agencji nieruchomości, którzy postarają się, aby nasza nieruchomość prezentowała się właściwie.

Więcej informacji i analiz ze świata nieruchomości – mieszkania.torun.pl